-
Laatst bijgewerkt op
Vanaf de leeftijd van 11 jaar en 9 maanden, kan iedere Belg die ingeschreven is in de consulaire bevolkingsregister van de Ambassade van België in Peking of van het Consulaat generaal van België in Shanghai of in Guangzhou er een identiteitskaart aanvragen.
Belangrijk
Alle door de EU-lidstaten afgegeven identiteitskaarten moeten volgens de Europese reglementering sinds midden 2021 de vingerafdrukken van 2 (wijs)vingers bevatten. Sinds 21 juni 2021 moet u voor een elektronische identiteitskaart (e-ID) en/of ook uw kind voor de Kids-ID (als uw kind 6 jaar of ouder is) in persoon en op afspraak naar uw beroepsconsulaat komen.
1. Geldigheid
De geldigheidsduur is afhankelijk van de leeftijd die u heeft op het moment van de aanvraag:
Leeftijd bij aanvraag |
Geldigheidsduur eID |
---|---|
Tussen 12 en 18 jaar | 6 jaar |
Tussen 18 en 75 jaar | 10 jaar |
Ouder dan 75 jaar | 30 jaar |
De eID blijft geldig:
- in geval van verhuis (naar een andere beroepspost, van of naar België)
- indien ze werd verkregen bij een Belgische gemeente en de houder zijn vertrek naar het buitenland heeft gemeld aan de gemeentelijke administratie.
De eID verliest haar geldigheid:
- als ze wordt gemeld als verloren of gestolen
- indien de foto niet meer op de houder gelijkt
- indien ze werd verkregen bij een Belgische gemeente na augustus 2008 en de houder zijn vertrek naar het buitenland niet heeft gemeld aan de gemeentelijke administratie.
2. Prijs
Gelieve de geldende consulaire tarieven te raadplegen.
3. Elektronische ondertekeningen en certificaten
Elektronische identiteitskaarten afgeleverd in Peking, Guangzhou en Shanghai kunnen ter plaatse geactiveerd worden, of in een Belgische gemeente. Hiervoor moet u in het bezit zijn van uw PIN/PUK-code die u ontvangen zult hebben. De activatie gebeurt onmiddellijk en is gratis. Hiervoor dient u persoonlijk te verschijnen. Na activatie kunt u zich online en op een veilige manier op bepaalde websites identificeren en elektronische documenten te ondertekenen. Hiervoor heeft u een kaartlezer nodig. Deze kaartlezer kan u gemakkelijk online kopen wereldwijd. Meer informatie over welke types kaartlezer geschikt zijn vindt u hier
Meer informatie over de elektronische identiteitskaart: www.eid.belgium.be/nl
4. Wordt uw adres vermeld op uw eID?
De eIDs afgeleverd door de Ambassade in Beijing of het Consulaat generaal in Shanghai of in Guangzhou vermelden niet uw adres op de eID zelf noch wordt uw adres vermeld op de chip van uw eID (zelfs indien u de elektronische certificaten geactiveerd hebt). Alleen maar de naam van de Ambassade of het Consulaat waarbij u ingeschreven bent zal vermeld worden in de afdeling “adres”.
Indien u een officieel Belgisch document nodig hebt teneinde bevestiging van uw adres (bv. voor een bank) kunt u een aanvraag indienen bij de Ambassade in Peking of het Consulaat in Shanghai of in Guangzhou waarbij u ingeschreven bent om een "Consulair Attest van Woonst" te verkrijgen.
5. Verkrijging
Het bekomen van een nieuwe identiteitskaart kan 6 à 8 weken duren.
Aanvraag
U moet uw aanvraag in persoon indienen.
Voor te leggen documenten voor een identiteitskaartaanvraag zijn:
- Het aanvraagformulier voor een afspraak. Bezorg het volledig en correct ingevulde formulier aan de Ambassade of het Consulaat-Generaal in Shanghai of Guangzhou. Dit kan per email. Vraag hierbij naar een afspraak voor het aanmaken van een nieuwe eID.
- 1 recente pasfoto met melding van naam op de achterkant (niet kleven op het aanvraagformulier) (formaat 45x35 mm, witte achtergrond). Die pasfoto moet aan de normen voldoen zoals aangeduid op de website van de FOD Binnenlandse Zaken. Tijdens uw afspraak zal een foto worden genomen. De pasfoto dient enkel als backup indien er zich technische problemen zouden voordoen met het fototoestel aan het loket.
- De betaling voor een identiteitskaart
- Indien van toepassing, uw huidige identiteitskaart of een kopie (uw huidige identiteitskaart zal ingetrokken worden bij afgifte van de nieuwe identiteitskaart)
Tijdens uw afspraak aan het loket zal een foto genomen worden, dient u uw vingerafdrukken te geven en zal uw digitale handtekening gevraagd worden.
Afhaling
U kunt uw identiteitskaart ofwel in persoon afhalen (of per volmacht) ofwel per brief laten opsturen. Opgelet: bij versturen per post worden de digitale certificaten niet geactiveerd en kan u de kaart niet gebruiken voor online diensten.
Indien u uw identiteitskaart persoonlijk afhaalt op de Ambassade / het Consulaat generaal krijgt u tegelijk uw eID en haar PUK-code. Uw eID blijft 3 maanden beschikbaar op de Ambassade/het Consulaat generaal en wordt dan vernietigd. De cerficaten kunnen ter plaatse geactiveerd worden.
Indien u het opsturen per post verkiest, en dit onder uw eigen verantwoordelijkheid, zal de Ambassade / het Consulaat generaal twee aparte verzendingen organiseren: de eerste voor de enveloppe met uw PUK-code en de tweede voor de identiteitskaart zelf (ze mogen niet in eenzelfde verzending opgestuurd worden). Deze twee verzendingen worden per expres koerier gedaan en de onkosten zijn ten uwe last. De certificaten op de kaart zullen niet geactiveerd zijn. Dit kan enkel mits persoonlijke verschijning. Dit kan eventueel op een later moment nog gebeuren.
6. Herdruk van de brief met PIN-PUK-codes
Een herdruk van de codes is mogelijk in geval van verlies van de originele PIN/PUK brief.
Om een herdruk te bekomen kunt u:
- Zelf een aanvraag voor herdruk van de PUK-code indienen via de website van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken (rubriek “identiteitsdocumenten - PIN-PUK-codes)
- De Ambassade/het Consulaat generaal vragen om een aanvraag voor herdruk van de PUK-code in te dienen.
- Indien U uw eID gekregen hebt via een ambassade of consulaat, kan overigens ook een herdruk vragen via een Belgische gemeente naar keuze.
7. Diefstal/Verlies van eID
In geval van diefstal/verlies van uw identiteitskaart: zie het onderdeel "Wat te doen bij verlies of diefstal van uw paspoort" op deze website.